ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Теоретичні засади з використання
комп’ютерних технологій на уроках6
математики.
Широке впровадження в навчальний процес нових інформаційних
технологій навчання, що базуються на комп’ютерній підтримці навчально-
пізнавальної діяльності, відкриває перспективи щодо гуманізації навчального
процесу, розширення та поглиблення теоретичної бази знань і надання
результатам навчання практичної значущості, інтеграції навчальних
предметів і диференціації навчання відповідно до запитів, нахилів та
здібностей учнів, інтенсифікації навчального процесу й активізації навчально-
пізнавальної діяльності, посилення спілкування учнів і викладача та учнів між
собою і збільшення питомої ваги самостійної навчальної діяльності
дослідницького характеру, розкриття творчого потенціалу учнів і викладачів з
урахуванням їхніх позицій та вподобань, специфіки перебігу навчального
процесу.
Нові інформаційні технології навчання надають потужні й універсальні
засоби отримання, опрацювання, зберігання, передавання, подання
різноманітної інформації, наперед розроблені засоби виконання рутинних,
технічних, нетворчих операцій, пов’язаних із дослідженням різних процесів і
явищ або їх моделей, розкривають широкі можливості щодо істотного
зменшення навчального навантаження і водночас інтенсифікації навчального
процесу, надання навчально-пізнавальній діяльності творчого,
дослідницького спрямування, яка природно приваблює учня, результати якої
приносять учню задоволення, стимулюють бажання працювати, набувати
нових знань.
Значну роль нові інформаційні технології навчання відіграють у
формуванні загальнонаукових умінь та навичок (організаційних, загально
пізнавальних, контрольно-оцінювальних), до яких належать і вміння
адекватно добирати програмний засіб для розв’язування поставленого
завдання, і формування та розвиток в учнів потреби неперервно
розширювати та поглиблювати свої знання.
Можна виділити позитивні особливості роботи з комп’ютерною
технікою:
- Скорочення часу вироблення технічних навичок учнів;
- Досягнення оптимального темпу роботи учня;
- Перетворення учня на суб’єкт навчання (так як програма вимагає від нього активного управління);
- Застосування в навчальній діяльності комп’ютерного моделювання реальних процесів;
- Забезпечення навчання матеріалами із віддалених баз даних, використовуючи засоби телекомунікацій;
Потрібно враховувати і недоліки:
- Відсутність емоційності діалогу з програмою;
- Майже повна відсутність розвитку мовлення, графічної та писемної культури учнів;
- Виникнення, крім помилок у вивченні навчального предмету, яких учень допускається і на традиційних уроках, також технологічних помилок – помилок роботи з комп’ютерною програмою;
- Обмеження контролю знань кількома формами – тестами або програмованим опитуванням;
- Наявність спеціальних знань самого викладача.
Під дидактичним забезпеченням розуміють навчальні
матеріали уроку, конкретна навчальна програма та апаратура. Методична
задача – визначення методів використання комп’ютерів при викладанні
теми, аналіз результатів уроку і постановка наступної навчальної мети.
Організаційна задача, яка легко вирішується під час традиційного уроку, стає
головною. Вона полягає в тому, щоб виробити і закріпити в учнів навички
роботи з навчальною програмою, організувати роботу, уникаючи
перевантаження учнів та нераціонального використання часу.
Фактори, що найбільше впливають на побудову уроку:
- Методична мета уроку і тип уроку, який нею визначається (пояснення нового матеріалу, закріплення, узагальнення матеріалу, проміжний контроль тощо);
- Кількість учнів у групі і кількість комп’ютерів в навчальному кабінеті;
- Гігієнічні вимоги до роботи учнів за комп’ютером;
- Рівень підготовки групи;
- Готовність учнів до нового виду навчальної діяльності (від того, наскільки учні добре володіють прийомами роботи з комп’ютерними програмами залежить темп і успіх уроку).
- Організаційний момент, постановка мети 2 хв.
- Робота з комп’ютером Інші форми роботи Інші форми роботи 10-12 хв.
- Інші форми роботи Робота з комп’ютером Інші форми роботи 10-12 хв.
- Інші форми роботи Інші форми роботи Робота з комп’ютером 10-20 хв.
- Підведення підсумків, домашнє завдання 4-5 хв.
Така схема побудови уроку з успіхом виправдовує себе. На такому уроці викладач виступає в якості консультанта, а не в якості „джерела знань". Якщо в групі є учень, що має міцні навички роботи з комп’ютером, можна використовувати його як технічного консультанта. На цю роль можна запросити викладача інформатики.
У світі існує багато інформаційних засобів (програм) для спрощення
складних математичних розрахунків і громіздких геометричних побудов.
Складність програм змінюється – від найпростіших навчальних до складних
професійних систем.
Впровадження в навчальний процес нових інформаційних технологій
потребує переосмислення традиційної системи навчання, її змісту, методів і
форм організації, залишаючи при цьому незмінними цілі навчання. Це
пов’язано з тим, що будь-який засіб (у нашому випадку таким засобом є
комп’ютер), включений в ту чи іншу діяльність, впливає на саму діяльність, а
особливо тоді, коли йому властиві специфічні, характерні тільки для нього
функції.
Однак нові інформаційні технології можуть принципово вплинути на
процес навчання тільки в тому випадку, коли ці технології будуть включені в
нову модель навчання, а їх засоби повною мірою реалізують притаманні
тільки їм функції. Основна мета такої моделі навчання – сприяти розвитку
учня як особистості, формувати в нього потребу і здібності до дослідницької
діяльності, самоосвіти, самовираження та ін.
Модель такого навчального процесу повинна базуватися на формулі: діяльність – рефлексія – теоретичні
знання і практичні навички. Учень у даній діяльності повинен виступати в ролі
активного суб’єкта, а педагог – у ролі організатора комунікацій у тріаді
викладач-учень-комп’ютер.
Якщо розглядати комп’ютер як результат технічного, технологічного
досягнення людства , то він виступає тут і як предмет вивчення, і як предмет,
який формує навчальне середовище, і як засіб управління навчальною
діяльністю, і як засіб зв’язку, і як засіб навчальної діяльності. Останній підхід
до визначення місця комп’ютера в навчально-виховному процесі все більше
поширюється в освітянській громадськості. Ці якості комп’ютера, його
властивість виступати у різних іпостасях (залежно від педагогічного завдання
та педагогічної ситуації) суттєво відрізняють його від традиційних технічних
засобів навчання. Залучення комп’ютера до навчально-виховного процесу –
це залучення не тільки техніки, а й того зовнішнього інтелекту, який
презентовано через технологію та програмне забезпечення. Таким чином,
застосування комп’ютера в навчально-виховному процесі за умови
правильного визначення його місця дає підстави сподіватися на певні
зрушення, поворот дидактичного простору обличчям до майбутнього, яке
проектується сьогодні.
Немає коментарів:
Дописати коментар